Food expertka Hanni Rützler na základě svých dlouholetých zkušeností a znalostí napříč obory zmapovala, jaké budou letošní trendy v jídle. Připravte se na cirkulární jídlo, lokální exotiku, více zeleniny i alternativních zdrojů masa.

Credit: Food report 2022 by Hanni Rützler

Lokální exotika

…aneb kompromis mezi striktní lokálnosti a požitkem z exotických věcí. Díky moderním technologiím (aquaponie, hydroponie aj.) lze i v našich končinách vypěstovat cizokrajné potraviny, jako fíky, artyčoky nebo speciální druhy salátů.. 

Real omnivores

Omnivore znamená všežravec. V případě tohoto trendu však nejde pouze o kombinaci živočišných a rostlinných zdrojů bílkovin. Opravdový moderní všežravec nepohrdne také novými typy bílkovin – hmyzem, mořskými řasami, umělým masem z laboratoře či veganskými náhražkami masa typu Beyond meat.

Flexitariánství

Flexitarián je člověk, který se stravuje převážně vegetariánsky, ale občas si dá i maso. Ač se tak řada lidí oficiálně nenazývá, nejspíš flexitariánství do jisté míry praktikuje, jelikož omezování konzumace masa je trendem několika posledních let. Souvisí s udržitelností, resp. zjištěním, že masný průmysl má negativní dopady na naši planetu. Mluví se také o nutričních aspektech nadměrné konzumace masa a jejích nepříznivých dopadech na lidské zdraví. 

Vegourmet

Tento trend úzce souvisí s tím předchozím, a s neustále se zvyšujícím apetitem po vegetariánských či veganských jídlech. Mít na menu ne jedno, ale několik čistě veggie jídel bude brzy nutnost pro každou lepší restauraci. Pozor, veggie jídlem se nemyslí hranolky, ale rafinovaný, skvěle vypadající i chutnající pokrm, za kterým je solidní znalost konkrétních surovin a know how. 

 

 

 

Radost z jídla 

“Sensual food” aneb zapojení smyslů při jídle zrcadlí trend vědomého jezení. Zkrátka toho, že člověk nejí jen ústy,  ale i hlavou. Lidé se o jídlo víc zajímají, chtějí vědět odkud pochází, jak a kým bylo vyrobeno, jaké má zdravotní benefity. Jak říká CEO Košík.cz Tomáš Jeřábek v našem rozhovoru, když má člověk k jídlu příběh, zasytí nejen žaludek, ale i hlavu, a jeho zážitek je úplně jiný. Se zájmem o jídlo roste náš respekt k němu a způsob, jakým s ním nakládáme.

E-food a transparentnost

Tyto dvě věci souvisí se zvýšeným zájmem lidí o jídlo, zmíněným v předchozím trendu. Online nákupy hledání informací o jídle a transparentnosti nahrávají – člověk si vše potřebné najde pěkně v popisu produktu na stránce, aniž by musel někde v uličce luštit malá písmenka na obalu a zavazet ostatním lidem.

Zvýšený zájem spotřebitelů pomalu, ale jistě nutí samotné výrobce být ohledně svých praktik transparentní, uvádět je na webových stránkách, zřizovat si profily na sociálních sítích, se zákazníky komunikovat a celkově být více vidět. Online prostor jednoduše zcela mění způsob edukace a komunikace se zákazníkem.

Do online prostoru se kvůli pandemii částečně přesunul a nadále bude přesouvat také restaurační byznys. Donáškové služby typu Wolt a Uber Eats nahrávají vzniku tzv. “ghost” nebo virtuálních kuchyní – restauracím bez provozovny, kterým stačí jen kuchyně a výdejní okénko pro kurýra. 

Zdraví

Co vlastně jíme a jaký vliv to má na naše zdraví? To jsou otázky, které spousta z nás řeší už poměrně dlouho. Pandemie zájem o zdravé jídlo ještě znásobila. Zvyšuje se zájem o jídla na posílení imunity (vývary, česnek, brokolice, citrusy…), fermentované potraviny (kimchi, kysané zelí, miso pasta, shoyu), či zahřívací potraviny.  

Trend fermentace je poměrně silný a bude pokračovat i letos. Kvašená nebude jen zelenina, tempeh, garum (omáčka z fermentovaných ryb)  nebo shoyu (fermentovaná sojová omáčka), ale také nápoje. Kromě již tradiční kombuchy dá rok 2022 údajně vzniknout novým fermentovaným limonádám, ciderům a dalšímu řemeslnému pití.

Cirkulární jídlo a zero waste

Trend zero waste také není žádnou novinkou. Pandemie mu nahrála, jelikož nám ukázala pomyslné zrcadlo, odrážející dopady našeho způsobu života na planetu. Vařit beze zbytku a nic nevyhazovat dává smysl jak pro životní prostředí, tak pro naši peněženku. A to není v době rostoucí inflace k zahození!

Zero waste v kuchyni je komplexní záležitost, která začíná plánováním jídel a nákupu a končí snahou zužitkovat vše, od slupek, ořezů a staršího pečiva (ne plesnivého!) až po kávový lógr. Cirkulární jídlo – vytváření něčeho nového ze zbytků, které jsou zdánlivě na výhoz- je stále více populární u šéfkuchařů i výrobců potravin. Pár příkladů z praxe – pivo ze starého chleba, shoyu omáčka z kávového lógru nebo banánové chipsy a sušenky z “nehezkých” banánů, které jsou pro maloobchodníky z estetických důvodů neprodejné. 

 

Autor: Tereza Reyes

 

Zdroje:

https://www.nutrition-hub.com/post/hanni-r%C3%BCtzler-food-report-2022-food-trends-2022

https://www.newstream.cz/enjoy/trendy-v-jidle-pro-rok-2022-co-nam-bude-snad-chutnat-jak-kde-a-co-se-bude-varit

https://www.jidloaradost.ambi.cz/clanky/food-trendy-2022/




No more articles