Čtení zabere cca. 2,5 min.

Nejlepší grilovačka je pestrá grilovačka. Přečtěte si, jak nejlépe opéct nejpopulárnější druhy zeleniny a hub na gril, a ohromte přátele a rodinu svým kulinářským know-how.

Správný žár je základ

Zelenina je citlivá, takže musíte mít teplotu ve vlastních rukou. Majitelé plynového grilu to mají jednodušší, ale jde to i bez něj. Ostatním doporučujeme shrabat žhavé uhlíky na jednu stranu grilu. Tím na roštu vytvoříte zóny se silným, středním a slabým žárem, podle kterých se můžete řídit.

Víko dolů

Zeleninu je lepší grilovat na uzavřeném grilu, aby se propekla zvenku i zevnitř. Nemáte víko? V tom případě grilujte každou stranu o něco déle nebo zaimprovizujte a použijte namísto víka třeba pekáč do trouby.

1) Rajčata

Čas grilování: cca 8 minut
Žár: Střední 
Ideální přísada: Bazalka

Vysoký obsah vody v rajčatech může na grilu udělat paseku, ale ne když dodržíte náš návod.

Nejprve každé rajče rozřízněte napůl. Vydlabejte vodnatou dužinu a semínka, vložte je do mističky a okořeňte solí, pepřem a kousky bazalky.

Vydlabané půlky rajčat potřete olivovým olejem, vložte na rošt rozříznutou stranou dolů a nechte opékat 5 minut. Pak je otočte a s pomocí lžičky do nich vraťte vydlabanou dužinu s kořením. Nechte ještě pár minut grilovat, dokud se vám nezačnou sbíhat sliny.

Tip labužníka

Zkuste do vydlabané dužiny vmíchat třeba špetku cukru nebo nastrouhaný parmezán.

Koupit rajčata.

rajcata-foto-blog

2) Portobello

Čas grilování: 10 až 15 minut
Žár: Střední 
Ideální přísada: Chilli olej

Houby sice nejsou zelenina, ale jejich velké klobouky nemají na grilu konkurenci. Pokud jste ještě nikdy nezkusili šťavnaté portobello, nevíte, o co přicházíte.

Odřízněte nohu a začněte grilovat spodní stranu klobouku na středním žáru. Počkejte 5 minut, pak ho otočte a grilujte dál, dokud se v něm nezačne tvořit šťáva.

Grilované klobouky jsou ideální jako „houska“ pro vegetariánský hamburger.

Tip labužníka

Vyplatí se použít ochucený olej, jelikož se jeho chuť krásně vsákne do povrchu houby. Třeba takový chilli olej udělá z portobella neobyčejně pikantní zážitek – jen pozor, ať vám neujede ruka. 🙂

Koupit portobello.

portobello

3) Kukuřičný klas

Čas grilování: 8 až 10 minut
Žár: Vysoký
Ideální přísadaPetrželka 

Kukuřice je nejchutnější, když je zvenku lehounce přičmoudlá, ale uvnitř neodolatelně šťavnatá.

Klas vložte na pořádně nažhavený rošt a opékejte cca 8-10 minut na silném žáru. Každou minutu ho pravidelně otočte, aby se povrch opekl rovnoměrně. Jde nám o to, aby kůra vždy mírně ztmavla a začala se odlupovat.

Tip labužníka

Smíchejte si parmazán s čerstvě nasekanou petrželkou a kukuřici s ním posypejte ještě za tepla.

Koupit kukuřici.

kukurice-grilovana

4) Cuketa

Čas grilování: 10 až 15 minut
Žár: Střední
Ideální přísada: Sušený česnek

Oblíbenkyně všech grillmasterů. Cuketu rozřízneme napůl a potřeme čerstvě vymačkanou šťávou z citrónu a olivovým olejem, pak dochutíme sušeným česnekem a špetkou soli.

Grilujeme nejprve dužinou dolů, po 5 minutách otočíme.

Koupit cuketu.

5) Lilek

Čas grilování: cca 10 minut
Žár: Střední
Ideální přísada: Čerstvě mletý pepř

Někomu možná slupka lilku nechutná, ale nedoporučujeme ji loupat. Dužina díky ní udrží tvar a můžete ji sundat až na talíři. Raději lilek nakrájejte na 2 cm plátky, posypejte špetkou soli a nechte 10 minut vypotit.

Pak osušte ubrouskem, potřete olivovým olejem a při grilování průběžně otáčejte, dokud střed nezměkne a slupka není křupavá.

Praktický tip

Spousta lidí si myslí, že se lilek musí nechat vypotit, aby nebyl hořký. Není tomu tak, jelikož dnešní odrůdy většinou hořké nejsou. Vypocení má jiný účel – lilek díky tomu bude méně nasávat tekutiny, takže nebude tak mastný, pokud ho potřete olejem.

Koupit lilek.

grilovana-zelenina-again

6) Cibule a šalotka

Čas grilování: 20 minut
Žár: Nízký
Ideální přísada: Pažitka

Opečená cibulka patří mezi ty malé kulinářské radosti, které jsou neuvěřitelně prosté, ale chuťově neodolatelné.

Nejprve ji oloupejte, nakrájejte na měsíčky a potřete olivovým olejem smíchaným se solí. Grilujte na nízkém žáru 10 minut, pak cibulky otočte a grilujte ještě jednou tak dlouho. Podávejte s čerstvě nasekanou pažitkou.

Koupit šalotku.

7) Paprika

Žár: Vysoký
Čas grilování: 5 až 8 minut
Ideální přísada: Oregano

Papriku nakrájejte na plátky a potřete olivovým olejem se solí a oregánem. Opékejte na straně se slupkou, dokud její povrch nezčerná – nebojte, lze ji snadno sundat.

Alternativně můžete papriku grilovat vcelku bez oleje – v tom případě ji průběžně otáčejte, aby postupně zčernala ze všech stran. Jakmile je celá černá, dejte se do loupání.

Praktický tip

Pokud vám slupka nejde sundat, vložte papriku do igelitového sáčku, zavažte a nechte 10 minut odpočívat. Pak ji oloupete mnohem snadněji.

Koupit papriku.

Prohlédnout celou nabídku čerstvé zeleniny na Košík.cz.

No more articles