“Přinášíme lidem na stůl jen to nejlepší”- i tak by se dala ve zkratce popsat značka Authentic, pod jejímž logem dnes najdete vše od masa až po italské gelato. Naše značka, kterou najdete exkluzivně na Košík.cz, vznikla z čisté lásky k poctivým a kvalitním potravinám. U zrodu stál i CEO Košíku, Tomáš Jeřábek. Jaký má k Authentic produktům vztah a jaký je jeho osobní zájem tuto značku budovat? Podle čeho se vybírají dodavatelé a proč jsou Authentic potraviny mnohdy dražší?
Jak a kdy se zrodila značka Authentic?
Authentic vznikl vlastně úplně náhodou. V první vlně covidu (jaro 2020) jsme chtěli lidi zásobovat hotovými jídly, a tak vznikly hotovky.cz. Nejdřív se jednalo pouze o česká jídla, která jsme brzy chtěli rozšířit o jiné kuchyně (izraelskou, indickou, asijskou atd.), a tak jsme se spojili s firmou Olive foods. Mají v týmu kuchaře, který pochází z Izraele, umí skvělý hummus (mimochodem ten nyní vytváří i Authentic hummusy), umí skvěle středomořskou a indickou kuchyni a začali jsme s nimi vytvářet exotičtější pokrmy typu Tikka Masala, Butter chicken, kofty nebo musaka. Když jsme s ním ladili chutě hotových pokrmů, někomu na jazyk přišla věta “musí to být…no prostě autentický.” Mně to přišlo jako skvělé slovo, které svým významem může zastřešit spoustu produktů, od hotových jídel přes pečivo až po čaje. A tak se zrodil Authentic. Od hotovek jsme se dostali i k dalším produktům a dnes pod značkou Authentic máme okolo 400 produktů.
Co je cílem značky Authentic?
Chceme lidem přinášet originální, kvalitní produkty. Nikdo z nás nepotřebuje všechny ty potraviny, které dnes na trhu jsou, stačí jich pár, ale musí být kvalitní a skvěle chutnat. Dobrý tvaroh, dobrý chleba, dobrý kus masa… A takové chceme lidem přinášet. Prostřednictvím kvalitních potravin chceme lidi o jídle edukovat.
Je Authentic jen o českých produktech od českých výrobců?
Ne. Ambice Košíku je k lidem dostat kvalitní, opravdové produkty, jak od místních farmářů, tak ze zahraničí. Rozhodně nerazíme filozofii, že co je české, je nutně dobré, nebo že většina věcí v naší nabídce musí být česká. V každé zemi se najde pár signature potravin, které ji charakterizují, a přesně ty chceme (především v rámci značky Authentic) přinášet, a to v té nejlepší kvalitě. Příkladem budiž prémiové steaky z Irska, Španělska nebo Argentiny, nově teď máme i slovenské tradiční sýry a široký výběr holandských sýrů gouda v několika stupních zralosti.
Moc se mi líbí obaly Authentic výrobků. Jak velkou důležitost podle tebe má? A řešíte nějak ekologii obalů?
Mám za to, že v Česku se potraviny bohužel stále neumí balit. Spousta výrobců má kvalitní produkt, ale zabalí ho tak, že prostě nevypadá lákavě – viz například většina mas v supermarketech. Osobně se na balení určitě dívám, kdo taky ne. Víc než hezké obrázky chci ale vidět samotnou potravinu. Když si kupuju těstoviny, vybírám balení, ve kterém jde vidět, jak vypadají, jejich barva, struktura. Při vývoji našich Authentic produktů si tedy dáváme záležet i na tom, aby byly hezky zabalené, aby balení bylo praktické (nikde nic nevytéká, neprosakuje apod.) a pokud možno i ekologické. Hezkým příkladem jsou třeba Authentic vejce, která se balí do krabiček vyrobených z recyklovaných nákupních tašek, které nám vrací naši zákazníci. Obecně se snažíme o to, aby většina Authentic obalů byla snadno recyklovatelná (papír, jednodruhový plast), chystáme i výrobky v kompostovatelných obalech.
Jak si vybíráte Authentic dodavatele? Musí splňovat nějaká kritéria?
Zásadní jsou pro nás dobré vztahy, s dodavatelem si musíme rozumět “lidsky” a být jeden vůči druhému transparentní. Výrobci musí mít samozřejmě kvalitní produkt s dobrým složením (bez éček, z kvalitních surovin atd.) a ideálně i se zajímavým příběhem. Důležitá je pro nás také možnost produkt společně vyvíjet a měnit podle našich představ a chutí. U menších dodavatelů je pro nás samozřejmost jim pomoci s legislativou, logistikou a marketingem. Oni se tak mohou věnovat naplno své práci.
Mají produkty, které firma prodává, vliv na její chod, potažmo na firemní kulturu?
Stoprocentně! Authentic, respektive práce s kvalitními produkty a zajímavými výrobci ovlivňuje to, jaké zaměstnance u nás máme. Staví to firemní mentalitu, lidé mají pocit, že něco budují. Je to úplně jiné, než když máte za úkol slepě nakupovat produkty od velkých výrobců, ke kterým nemáte žádný vztah, a jediným vaším úkolem je z nich vytřískat co nejvíc peněz.
Platí rovnice, že dobré potraviny jsou drahé? Směřuji tím k tomu, že spousta Authentic produktů spadá do vyšší cenové kategorie.
Dám příklad. Naše Authentic hořčice z Novodvorského kláštera jsou určitě jedny z nejdražších na trhu, stojí okolo stovky. Musím se přiznat, že sám jsem s takovou cenou měl nejdřív problém, ale ve výsledku to změnilo můj vztah k hořčici jako takové. Tuhle hořčici vyrábí mniši v klášteře podle tradiční francouzské receptury. Proces výroby jsem viděl, znám ho a vím, kolik práce za každou skleničkou je. Tahle hořčice je tak pro mě vzácnost a jednoduše si jí nenaberu plnou lžíci, kterou pak z půlky z talíře smyju, ale přirozeně si jí dám míň. Když si člověk daného produktu váží, jí částečně i hlavou. Takže ano, některé kvalitní potraviny mohou být dražší, ale z toho potom plyne, jak s nimi člověk nakládá a jak dlouho mu vydrží.
Tvůj osobní Authentic favorit? 🙂
Myslím, že máme geniální párky – hlavně výprachtický a telecí. Skvělé je i Authentic selečí maso. No a znojemské okurky – to je moje srdcovka, okurky se tradičně nakládaly u nás doma, moje rodina dělala kolem 700 lahví ročně. Authentic okurky mi ze všech okurek, co jsem kdy ochutnal, nejvíc připomínají ty z mého dětství, jsou chuťově naprosto geniální.
Autor: Tereza Reyes